Verkeersveiligheid
Verkeersongevallen in Noord-Brabant
De Provincie Noord-Brabant heeft aan VeiligheidNL gevraagd om de aard, omvang en risicogroepen van verkeersongevallen in Noord-Brabant in kaart te brengen, op basis van diverse databronnen. VeiligheidNL heeft daarbij gebruik gemaakt van het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL, van de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg van DHD en van de Doodsoorzakenstatistiek van CBS.
Status
Onderzoek type
Onderzoek
Brabant gaat voor NUL verkeersdoden. Want elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Feiten over ongevallen en slachtoffers geven inzicht in hoe veilig het verkeer in Brabant is. De provincie gebruikt die gegevens om goede keuzes te maken in op welke gebieden de provincie zich, samen met samenwerkingspartners, inzet.
VeiligheidNL beschikt over diverse databronnen met gegevens over verkeersongevallen. In deze rapportage verschaft VeiligheidNL de provincie Noord-Brabant inzicht in de omvang en de aard van verkeersongevallen in de regio en brengt risicogroepen (ten aanzien van bijvoorbeeld leeftijd en typen verkeersdeelnemers) in kaart.
In 2017 vonden in de drie Noord-Brabantse ziekenhuizen die deelnemen aan het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL in totaal 2.142 SEH-bezoeken plaats in verband met letsel door een verkeersongeval wat leidt tot een schatting van 15.700 SEH-bezoeken als gevolg van verkeersongevallen in alle Noord-Brabantse ziekenhuizen in 2017. In 2016 vonden 4.100 ziekenhuisopnamen plaats na een verkeersongeval waarbij het slachtoffer woonachtig was in Noord-Brabant en was in Noord-Brabant sprake van 113 dodelijke verkeersongevallen.
Jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 19 jaar vormden in 2017 de grootste groep verkeersslachtoffers op de SEH-afdelingen van de Noord-Brabantse LIS-ziekenhuizen (11%). Ook landelijk was dit de grootste groep maar het aantal 16-jarigen was in de Noord-Brabantse LIS-ziekenhuizen opvallend groot. De ontwikkeling in de tijd was voor 50-plussers ongunstiger dan voor verkeersdeelnemers onder de 50 jaar. Fietsers waren in alle leeftijdsgroepen in de meerderheid ten opzichte van andere verkeersdeelnemers en vormden samen 64% van het totaal. In één op de drie gevallen was de fietser in de leeftijd van 55 tot en met 74 jaar. Worden ongevallen met voetgangers gedefinieerd als ‘verkeersongevallen met voetgangers plus valongevallen op straat’, dan komen oudere voetgangers ook in beeld als risicogroep.
Preventie
Op basis van de resultaten uit dit onderzoek lijken preventiemaatregelen met name zinvol voor oudere fietsers, voetgangers (inclusief val op straat) en jongeren/jongvolwassenen in het verkeer in het algemeen.
Download rapportage verkeersongevallen Noord-Brabant
Aan de slag
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.