Ga door naar hoofdinhoud
Hoofdbeeld Stand up for your ride

Infographic: Risicogedrag van jonge automobilisten (2019)

Jonge automoblisten vormen een risicogroep in het verkeer. Ze komen relatief vaak met letsel op de spoedeisende hulp (SEH). We hebben de cijfers uit ons Letsel Informatie Systeem verwerkt in deze infographic.

In 2019 zijn 16.300 inzittenden van een personenauto op een SEH behandeld als gevolg van een verkeersongeval. Eén op de vijf was een bestuurder tussen de 18-24 jaar (n=2.500). Van de 18-24 jarigen was iets meer dan de helft een man (56%).

placeholder

Soort ongevallen jonge automobilisten

Bijna de helft van de jonge automoblisten had medische behandeling nodig naar aanleiding van een botsing met een bewegend voertuig of een persoon. Een kwart als gevolg van een eenzijdig ongeval. Dit betekent dat bij deze ongevallen geen andere verkeersdeelnemers of objecten betrokken waren. Hierbij moet je denken aan ‘uit de bocht gevlogen’, ‘slippen’, ‘te water raken’ of ‘over de kop geslagen’.

Wanneer gebeuren auto-ongevallen met jongeren?

Jonge automobilisten tussen de 18-24 jaar raken het vaakst gewond op vrijdagen (18%) en zaterdagen (18%). De ongevallen vonden het vaakst plaats in de middag (29%) en in de nacht (29%). Op zondag, maandag en dinsdag, en in de ochtend vinden de minste ongevallen met jonge automobilisten plaats.

Welk risicogedrag leidt tot auto-ongevallen met jongeren?

Nationaal en internationaal is er veel onderzoek gedaan naar risicogedrag onder jonge automobilisten. De meest voorkomende risicovolle gedragingen zijn: te hard rijden, rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, geen gebruik van de veiligheidsgordel, oververmoeidheid en afleiding door de mobiele telefoon.

placeholder

De rol van de passagier bij auto-ongevallen

Groepsdruk kan voor risicovol rijgedrag zorgen. Jonge automobilisten hebben vaker passagiers in de auto dan oudere chauffeurs, vaak zijn de het passagiers van hun eigen leeftijd. Die kunnen groepsdruk uitoefenen op de jonge chauffeur, of de chauffeur afleiden. 
Passagiers hebben niet altijd een negatieve invloed op het rijgedrag van de jonge chauffeur. Uit onderzoek is gebleken dat jonge automobilisten veiliger rijden als er ouderen of kinderen meerijden. 

Hoe kunnen we auto-ongevallen met jongeren voorkomen?

Voorlichting en educatie is het meest doelgerichte middel om risicogedrag onder jonge automobilisten te voorkomen. Daarbij is het belangrijk om te werken aan de sociale norm over veilig rijgedrag. Alleen dan kan je ook werken aan die groepsdruk. Het inzetten van rolmodellen kan hierbij helpen.

Welke oplossing biedt VeiligheidNL?

VeiligheidNL werkt met het programma Stand up for your ride aan de sociale norm bij jongeren over veilig rijgedrag. Stand up for your ride is een 1,5 uur durende workshop die wordt gegeven aan jonge automobilisten én hun passagiers. Stand up for your ride kan worden uitgevoerd op MBO- en HBO-instellingen en via welzijnsorganisaties. 

Samenwerken op dit onderwerp?

Foto van Karin Klein Wolt
Consultant Verkeersveiligheid 
Karin Klein Wolt
Karin Klein Wolt werkt als consultant Verkeersveiligheid bij VeiligheidNL en is werkzaam op het gebied van het verzamelen en ontsluiten van spoedzorgdata voor verkeersveiligheid.  

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden:

Thema

Verkeersveiligheid

Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.

Meer over dit thema
placeholder