Ga door naar hoofdinhoud

Gamen: Een kwart van de gamende jongeren luistert naar een hoog volume (70% of harder)

Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse jongeren (10-15 jaar) een koptelefoon gebruikt om te gamen. 38% van de gamers doet dit zelfs dagelijks. Ze gebruiken de koptelefoon om de geluiden uit het spel te horen, maar ook om met andere spelers te praten. En dit gaat niet altijd op een veilig volume. Een kwart van de gamende jongeren luistert naar een hoog volume (70% of harder), wat kan leiden tot gehoorschade.

Status

Afgerond

Onderzoek type

Cijferrapportage

Publicatiedatum: 19-2-2021

Dit resultaat is een onderdeel van een groter onderzoek onder jongeren en het gebruik van koptelefoons en oortjes. Het luisteren naar muziek, films en series is ook onderdeel van het onderzoek. 

 

 

Maximaal 2 uur per dag

De meeste respondenten (79%) gamen maximaal 2 uur per dag met koptelefoon of oortjes (tussen <30 minuten en 1-2 uur). Iets meer dan één vijfde (21%) gamet langer dan 2 uur per dag met koptelefoon of oortjes. Een aanvullende analyse toonde aan dat jongens significant langer gamen dan meisjes. Zo gamet 72% van de gemende jongens minstens 1 uur per dag tegenover 46% van de gamende meisjes. Daarnaast toonde een aanvullende analyse aan dat kinderen op het voorgezet onderwijs significant langer gamen dan kinderen op de basisschool. Van de kinderen op het voortgezet onderwijs die gamen gamet 73% minstens 1 uur per dag tegenover 49% van de kinderen op de basisschool die gamen. 

Geluidsvolume

Aan de respondenten is vervolgens gevraagd hoe hard ze het geluidsvolume meestal zetten als ze gamen (zie figuur 3.16). Gemiddeld gamen respondenten op 50% van de volumebalk. Ruim een kwart (26%) van de respondenten gamet met hun koptelefoon of oortjes op een hoog volume (70% of harder).

Daarna is de respondenten gevraagd hoe zij dit geluidsvolume vonden klinken (zie figuur 3.17). Het overgrote deel van de respondenten vindt het geluidsvolume niet zacht en niet hard klinken (83%). Aanvullende analyse tonen aan dat respondenten die het geluidsvolume hoog hebben staan (70% of harder) tijdens het gamen, het geluidsvolume ook significant vaker (heel) hard vinden klinken dan respondenten die het geluidsvolume niet hoog hebben staan 
(28% tegenover 6%).

 

Waarom zo hard?

De respondenten die hebben aangegeven dat zij het geluidsvolume meestal op 70% of harder zetten (N=53) is vervolgens gevraagd waarom zij het geluidsvolume op deze stand zetten (zie figuur 3.18). Zij konden meerdere antwoorden aankruisen. De drie belangrijkste redenen die hiervoor gegeven worden zijn het niet willen horen van 
geluiden van buitenaf (43%), dat het een gewoonte is (38%) of om op te gaan in het spel (26%).

Onderzoek koptelefoons en oortjes onder jongeren

Onderzoek koptelefoons en oortjes onder jongeren
(pdf)

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden: