Ga door naar hoofdinhoud
Meisje met koptelefoon
placeholder
Thema

Gehoorschadepreventie

Gehoorschade komt vaak voor. Eén op de acht Nederlanders boven de 40 jaar heeft gehoorverlies, deels door blootstelling aan hard geluid. Naar schatting vertoont een op de acht kinderen tussen de 9 en 15 jaar al tekenen van gehoorschade door hard geluid. Het thema Gehoorschadepreventie wil dit voorkomen. Gehoorschade is onomkeerbaar en kan veel impact hebben. Voor effectieve preventie kijken we naar hoe vaak gehoorschade voorkomt, risicogedrag en wat werkt in preventie.

placeholder
1 op de 8 volwassenen (40+)
heeft gehoorverlies, deels door blootstelling aan hard geluid

Kennisaanbod

Wij willen (ernstige) gehoorschade als gevolg van te hard geluid voorkomen. Daarvoor vertalen we onze kennis naar praktijktoepassingen en voorlichtingsmaterialen voor professionals. Ontdek hieronder ons uitgebreide kennisaanbod.

placeholder
Artikel
Nieuw onderzoek: effectiviteit van integrale gehoorschadepreventie in het basisonderwijs
Erasmus MC, UMC Utrecht en VeiligheidNL gaan samen de effectiviteit van de HoorToren onderzoeken bij leerlingen uit groep 6 en 7.
placeholder
Artikel
Half miljoen volwassen Nederlanders ervaart gehoorschade na jaarwisseling
6 procent van de volwassen Nederlanders die vuurwerk afstaken of buiten keken naar vuurwerk ervaren een vorm van gehoorschade
placeholder
Artikel
Horeca en geluidstechnici doen mee met aanpak voorkomen gehoorschade
Het Vierde Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek is op 6 december ondertekend door de betrokken partners.
Bekijk al het kennisaanbod

Aanpak en visie

Wij zetten ons in voor het vergroten van kennis over de oorzaken en risicofactoren van gehoorschade, en de preventie van gehoorschade door hard geluid. Dat doen we door middel van onderzoek, vroegsignalering, bewustwording van (risico’s op) gehoorschade en gedragsverandering. Hiervoor werken we samen met partners zoals Erasmus MC, Amsterdam UMC, Gezonde School, VVEM en de VNPF. Opgedane kennis wordt actief gedeeld met verschillende stakeholders, professionals en consumenten.

Meer over onze visie
placeholder