Ga door naar hoofdinhoud
Stel op fiets met helm

Infographic: oorzaken van fietsongevallen in 2016

Fietsongevallen komen met name voor bij kinderen en ouderen. De laatste groep loopt vaker ernstig letsel op. Zo blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.

Fietsers zijn kwetsbare verkeersdeelnemers. Het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL laat zien dat in 2016 ruim 40.000 fietsers op de Spoedeisende Hulp (SEH) zijn behandeld met ernstig letsel. Naast het LIS voeren we ook verdiepend onderzoek uit naar oorzaken en gevolgen van fietsongevallen. Bekijk alle cijfers in onderstaande infographic.

Ernstige fietsongevallen

In 2016 vonden naar schatting 656.000 SEH-bezoeken plaats als gevolg van letsel, waarvan 120.000 bezoeken als gevolg van een verkeersongeval. Als we kijken naar ernstige letsels, werden 40.800 fietsers behandeld. Dat is bijna tweederde van alle verkeersongevallen met ernstige letsels.

Ouderen en kinderen vaak slachtoffer

Fietsongevallen waarvoor behandeling noodzakelijk is, komen relatief vaak voor bij kinderen en ouderen. Ouderen lopen daarbij ook vaker ernstig letsel op: van de SEH-slachtoffers was bijna 40% 55 jaar of ouder.

placeholder
Ruim 40.000 fietsers
zijn in 2016 op de Spoedeisende Hulp (SEH) behandeld met ernstig letsel

Oorzaken van fietsongevallen

Bijna de helft van de fietsslachtoffers wijt het ongeval aan eigen gedrag, bijvoorbeeld omdat ze niet goed hebben opgelet, of een stuurfout.  36% gaf aan dat het gedrag van een andere verkeersdeelnemer het ongeval had veroorzaakt. In 34% van de ongevallen was de toestand van de weg de oorzaak (glad wegdek, losliggend materiaal, etc.).

Bezigheden ten tijde van het ongeval

In 11% van de ongevallen was praten met iemand tijdens het fietsen de oorzaak van het ongeval. Andere bezigheden die tot een ongeval leidden, waren aandacht verliezen (4%) of het luisteren naar muziek (3%). Slechts 1% van de slachtoffers gaf aan voor het ongeval gebruik gemaakt te hebben van een mobiele telefoon of smartphone. Bij jongeren onder de 25 jaar was dit iets hoger (2%).

Enkelvoudige en meervoudige ongevallen

67% van de fietsongevallen in dit onderzoek betrof enkelvoudige ongevallen. Van deze slachtoffers kwam 62% ten val door evenwichtsverlies (inclusief uitglijden) tijdens het fietsen. Verder reed 17% tegen iets aan (3% botste tegen een paaltje) en 10% verloor het evenwicht tijdens op- of afstappen. Racefietsers overkwam relatief het vaakst een meervoudig ongeval.

Ongevallen op elektrische fietsen

83% van de fietsers die na een ongeval op een elektrische fiets op de SEH belandde, was 55 jaar of ouder. Deze ongevallen waren significant vaker enkelvoudig dan ongevallen op een gewone fiets. Ook kregen elektrische fietsers vaker een ongeval buiten de bebouwde kom.  

Ongevallen op elektrische fietsen leveren gemiddeld ernstiger letsel op dan een ongeval op een gewone fiets, maar gecorrigeerd voor leeftijd en geslacht verdwijnt dit effect. Op elektrische fietsen rijden vaak oudere fietsers, een groep die toch al (op elk fietstype) relatief ernstige letsels oploopt. Daarmee is de elektrische fiets gemiddeld genomen niet gevaarlijker dan een gewone fiets, maar ouderen fietsen vaker en verder met een elektrische fiets. 

Infographic Fietsongevallen 2016

Infographic Fietsongevallen 2016.pdf
(pdf)

Samenwerken op dit onderwerp?

Foto van Inge Krul
Onderzoeker/gegevensanalist
Inge Krul
Inge Krul werkt als onderzoeker bij VeiligheidNL op de thema's Verkeersveiligheid, Productveiligheid, Kinderveiligheid en Monitoring & Onderzoek.

Meer voor werkvelden:

Thema

Verkeersveiligheid

Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.

Meer over dit thema
placeholder