Verkeersveiligheid
Split the Risk! in de provincie Zuid-Holland
Afleiding speelt een belangrijke rol bij verkeersongelukken bij jongeren in de leeftijd van 12-14 jaar. Ze luisteren meer naar muziek op hun fiets, kletsen met elkaar en kijken twee keer zo vaak op hun telefoon als volwassenen. Met het lespakket Split the Risk! krijgen scholieren inzicht in hun eigen persoonskenmerken, risicovol gedrag en de werking van het lichaam. Ze leren risico’s als gevolg van afleiding in het verkeer te verkleinen.
Doel
Jongeren leren ze hoe ze risicovol gedrag in het verkeer kunnen inschatten en verkleinen.
Doelgroep
12 - 14-jarigen
Aanpak
Met een persoonlijkheidstest krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen gedragskenmerken. Tijdens het Testlab experimenteren ze op een praktische en uitdagende manier met hun zintuigen, reactie- en inschattingsvermogen. Aan de hand van een filmpje analyseren ze als een ware rechercheur een risicovolle verkeerssituatie (CSI-analyse).
Als docent krijg je toegang tot een online handleiding en de benodigde lesmaterialen. Alle leerlingen krijgen een papieren werkboek dat ze gebruiken tijdens de gastles en de vervolgles.
CROW score
Split the Risk! is in 2022 door het CROW voor de Toolkit Permanent Verkeerseducatie beoordeeld met 49 van de 50 sterren.
Partner
Aan de slag
Ga aan de slag met Split the Risk!Gastles (blokuur)
Tijdens deze interactieve gastles introduceert een ervaren verkeersdocent het thema afleiding in het verkeer en de risico’s ervan. Scholieren leren hoe ze ongelukken kunnen voorkomen door een fractie van een seconde stil te staan bij de risico’s die ze nemen.
Leerlingen gaan aan de slag met:
- De persoonlijkheidstest. Ze kijken een introductiefilm en maken daarna de test. Hiermee worden de eigen gedragskenmerken in kaart gebracht en gekoppeld aan verkeersveilig gedrag. Download de persoonlijkheidstest.
- Het Testlab. Ze ontdekken met verschillende testjes de (on)mogelijkheden van hun zintuigen en hun reactie- en inschattingsvermogen in risicovolle situaties. Download de opdrachtkaart.
Vervolgles (lesuur)
De eigen docent gaat met de leerlingen verder in gesprek over risicogedrag. Daarnaast gaan de leerlingen aan de slag met:
- De CSI-analyse. Ze bekijken eerst een film die gaat over de verschillende aspecten van afleiding in het verkeer. Met analysekaarten onderzoeken ze vervolgens de risicovolle situaties. Download de analysekaart.
Bestel Split the Risk! voor jouw school!
Meer over onderwerpen:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.