Verkeersveiligheid
Onderzoek: evaluatie fietshelmgebruik in provincie Zeeland
Voor de provincie Zeeland evalueerden we de effecten van de fietshelmcampagne Coole kop, helm op. Lees de resultaten hieronder.
Het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu (huidige ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft VeiligheidNL en SWOV gevraagd evaluatieonderzoek te doen naar het effect van een fietshelmcampagne in Zeeland.
Kosteneffectiviteitsonderzoek, waarbij onder andere gekeken is naar de ontwikkeling van het aantal letsels in Zeeland en in een controlegebied.
Uitspraken over de effectiviteit van de campagne konden op basis van de verzamelde data niet worden gedaan.
Om de kosteneffectiviteit te kunnen bepalen is grootschaliger onderzoek nodig.
De provincie Zeeland ontwikkelde samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) de fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op’ . In opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu is door VeiligheidNL en SWOV een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het effect van deze campagne.
Coole kop, helm op
Om vrijwillig fietshelmgebruik te stimuleren en daarmee ernstig hoofdletsel bij jonge fietsende kinderen in Zeeland tegen te gaan, is de de fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op’ ontwikkeld. In het kader van deze campagne zijn van 2010 tot 2015 gratis fietshelmen uitgedeeld aan Zeeuwse basisschoolleerlingen.
In opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben we evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het effect van deze fietshelmcampagne in Zeeland.
Onderzoek: analyse (kosten)effectiviteit
Het onderzoek van VeiligheidNL kijkt naar de de (kosten)effectiviteit wat betreft het terugdringen van hoofdletsel. Hierbij hebben wij gekeken naar de ontwikkeling van het aantal fietsongevallen (met hoofdletsel) in Zeeland en in een controlegebied in de periode 2010-2015, naar de medische kosten die gepaard gaan met deze letsels. Deze data hebben we vergeleken met de kosten van de campagne.
Resultaten
Het aandeel hoofdletsel bij jonge fietsslachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH) in Zeeland lag tijdens de campagne lager dan in het controlegebied; mogelijk hangt dit samen met de campagne, maar dat kon met de huidige opzet niet met zekerheid worden bepaald.
Het effect op het gebruik van de fietshelm en op het aantal fietsgewonden met hoofdletsel bij de Spoedeisende Hulp is daarnaast te gering om een besparing in medische kosten of een gezondheidswinst te berekenen.
Rapport VNL fietshelmcampagne Zeeland maart 2016
Fietshelmcampagne Coole kop, helm op VNL en SWOV 2016
Wil je meer weten over het uitvoeren van kosteneffectiviteitsstudies, mail dan met Martien Panneman,
Aan de slag
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.