Verkeersveiligheid
Data Regionale Ambulancevoorzieningen bieden regionaal inzicht in verkeersongevallen
Om beter regionaal inzicht te krijgen in de risicogroepen en locaties van verkeersongevallen, ontsluit en verzamelt VeiligheidNL data van Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) en van Spoedeisende Hulp-afdelingen (SEH’s) in MOnitor VErkeersslachtoffers (MOVE).
Het uiteindelijke doel van MOVE is om aan de hand van specifieke regionale informatie over verkeersongevallen beleidskeuzes te kunnen maken die bijdragen aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Op deze pagina leggen we uit welke aanpak we hanteren in het verzamelen van RAV-data. Lees hier hoe we dit doen met SEH-data.
Succesvolle pilot uitgevoerd
In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Rijkswaterstaat, RIVM, Ambulancezorg Nederland en RAV Utrecht, RAV Amsterdam, RAV Drenthe en RAV Fryslân hebben we een pilot gedaan. In deze pilot hebben we onderzocht welke data er minimaal van RAV’s ontsloten kan en moet worden om keuzes in het verkeersveiligheidsbeleid te kunnen onderbouwen.
Het doel van deze pilot was om te onderzoeken of en hoe anonieme ambulancedata op veilige en passende wijze in een dashboard geraadpleegd kan worden door regionale wegbeheerders, om zo meer zicht te krijgen in locaties van verkeersongevallen en eenzijdige voetgangersongevallen. Ook geeft het dashboard inzicht in de leeftijdsgroep en de vervoerswijze van het slachtoffer vervoerswijze (en indien van toepassing de vervoerswijze van de tegenpartij).
De pilot bij de RAV Utrecht, RAV Amsterdam, RAV Drenthe en RAV Fryslân heeft laten zien dat de anonieme ambulancedata op een veilige manier ontsloten kunnen worden in het MOVE dashboard. Daarnaast geven de wegbeheerders in de deze provincies aan, dat de data in het dashboard erg helpt bij het richting geven en prioriteren van beleidskeuzes op het gebied van hun verkeersveiligheid.
Huidige samenwerkingen
Meerdere provincies hebben ons al gevraagd om RAV-data te ontsluiten in MOVE. Via onderstaande kaart is te zien welke provincies er al aangesloten zijn.
Lees hieronder meer over de onderzoeksmethodiek dataverzameling in het rapport Methoden MOVE RAV.
Download
Wat is het verschil tussen RAV- en SEH-data?
VeiligheidNL heeft van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) subsidie gekregen om landelijk, dus voor elke regio, ambulancedata te ontsluiten ten behoeve van het verbeteren van de verkeersveiligheid. Alle provincies kunnen dus kosteloos deelnemen aan MOVE en toegang krijgen tot het interactieve dashboard waar de ambulancedata in weergegeven zal worden. Het doel is dat alle RAV’s in 2025 aangesloten zijn op MOVE.
Om een nog completer en gedetailleerder beeld te krijgen van de verkeersveiligheid in de regio kunnen, op verzoek van de provincies en tegen betaling, data van Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH's) worden toegevoegd aan het dashboard. Deze toevoeging geeft een completer beeld van de omvang van de problematiek, omdat er ook veel verkeersslachtoffers zijn die niet met de ambulance naar de SEH-afdeling worden gebracht. Hiernaast bevatten SEH-gegevens meer detailinformatie over de ontstaanswijze van het ongeval.
De data die worden verkregen via de RAV's en via de SEH-afdelingen verschillen van elkaar. Hieronder zie je welke data we via de RAV's en welke via de SEH's verzamelen.
Ook interessant voor jou
Meer over onderwerpen:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.