Verkeersveiligheid
Voetgangersveiligheid gaat niet alleen om botsingen
In 2019 werden er ruim 24.000 voetgangers behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH). Het grootste deel (21.200) daarvan is slachtoffer van een eenzijdig voetgangersongeval (zonder betrokkenheid van andere verkeersdeelnemers). Struikelen kwam het meeste voor (42%). Dit aantal is de afgelopen jaren gedaald met 20% (2011-2019). Het aantal verkeersongevallen met voetgangers (waar wel sprake is van een ongeval met een andere verkeersdeelnemer) bedraagt naar schatting 3.200.
Kosten
Gezien het grote verschil in aantallen SEH-bezoeken, leidden eenzijdige voetgangersongevallen zowel tot hogere directe medische kosten als tot hogere verzuimkosten dan verkeersongevallen met voetgangers. De kosten van verkeersongevallen met voetgangers waarvoor een SEH-behandeling nodig was, worden voor 2019 ruwweg geschat op 10-18 miljoen directe medische kosten en 7-13 miljoen verzuimkosten (samen 17-30 miljoen). Voor de eenzijdige voetgangersongevallen is de schatting 90 miljoen directe medische kosten en 37 miljoen verzuimkosten (samen 130 miljoen). Zowel voor de directe medische kosten als de verzuimkosten geldt dat de gemiddelde kosten globaal toenemen met het toenemen van de leeftijd.
Risicogroepen
Eenzijdige voetgangersongevallen gebeuren, in vergelijking tot verkeersongevallen met voetgangers, vaker bij ouderen (gem 56 jaar vs 42 jaar) en bij vrouwen. Bij de verkeersongevallen zijn relatief meer kinderen en jongvolwassenen slachtoffer.
Het letsel
Bij de SEH-bezoeken na een eenzijdig voetgangersongeval had het slachtoffer in de helft van de gevallen een fractuur. Bij de verkeersongevallen met een voetganger was dat percentage lager, namelijk ruim een derde. In beide groepen had ongeveer één op de vijf slachtoffers letsel aan het hoofd of de hals. Hersenletsel kwam relatief vaker voor tijdens een verkeersongeval (16%) dan tijdens een eenzijdig voetgangersongeval (9%).
Steeds meer aandacht
Deze resultaten zijn afkomstig van een analyse die VeiligheidNL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft uitgevoerd naar ongevallen met voetgangers die in 2019 op de SEH terecht zijn gekomen. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor zowel de voetganger als kwetsbare verkeersdeelnemer als de voetganger die een eenzijdig ongeval oploopt. Zo stimuleert IenW lopen en streeft er naar om kwetsbare groepen zo lang mogelijk op een veilige manier aan het verkeer deel te laten nemen, zoals beschreven in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). Ook worden (eenzijdige) voetgangersongevallen gemonitord in de regionale registraties van verkeersongevallen in Utrecht en Fryslân. VeiligheidNL adviseert een multifactoriele aanpak, door naast infrastructurele maatregelen ook trainingen gericht op valpreventie in te zetten om voetgangersongevallen te voorkomen.
Aan de slag
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.