Verkeersveiligheid
Stijging verkeersongevallen in eerste helft 2022
Het aantal bezoeken aan de Spoedeisende Hulp (SEH) in verband met ernstig letsel door een verkeersongeval steeg in de eerste helft van 2022 met ongeveer een kwart ten opzichte van de eerste helft van 2021. Dit is een voorlopige schatting van de verkeersongevallenproblematiek in Nederland in 2022, op basis van het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL. De stijging is in grote lijnen een voortzetting van de ontwikkeling vóór de COVID-19-pandemie. Er lijkt geen blijvend positief effect.
Mogelijk zorgelijke ontwikkeling ongevallen met personenauto
Bij ongevallen met een personenauto lijkt sprake te zijn van een sterkere stijging dan de toename van het totaal aantal verkeersongevallen en fietsongevallen. Het aantal slachtoffers dat een SEH bezocht in verband met ernstig letsel na een ongeval met een personenauto is in de eerste helft van 2022 groter dan kon worden verwacht op basis van de pre-COVID-19-periode. Hier is nog geen verklaring voor gevonden. VeiligheidNL monitort deze ontwikkeling.
Stijging fietsongevallen bij 55-plussers zet door
Cijfers over heel 2021 laten zien dat binnen de groep fietsers de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder zijn (44 procent). Bij deze groep steeg het aantal fietsongevallen met 44 procent in de periode 2012-2021, voornamelijk door een stijging van enkelvoudige ongevallen. Als we kijken naar de eerste helft van 2022, dan zien we dat de stijging van het aantal fietsongevallen bij 55-plussers doorzet.
Prognose aantal verkeersongevallen in 2050
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid hebben verschillende overheden zich geschaard achter de ambitie: nul verkeersslachtoffers in 2050. Op basis van de definitieve cijfers tot en met 2021 is de prognose dat in 2050 76.500 verkeersslachtoffers met ernstig letsel op de SEH-afdeling behandeld worden, waaronder 37.440 SEH-bezoeken door 55-plussers.
Zonder adequaat ingrijpen neemt het aantal verkeersslachtoffers de komende jaren alleen maar toe. VeiligheidNL roept dan ook op tot gezamenlijke actie om verkeersongevallen te voorkomen. Dit kan door betere monitoring van ongevalslocaties en oorzaken van ongevallen op regionaal niveau door het ontsluiten van SEH- en ambulancedata in aanvulling op bestaande bronnen. Ook het inzetten van effectieve interventies om gedrag te verbeteren is nodig.
Aan de slag
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.